Kynoterapia

Zajęcia edukacyjne i terapeutyczne ze specjalnie przeszkolonymi psami

O dogoterapii słów kilka

Kynoterapia / Dogoterapia jest metodą kontaktową bazuje na pozytywnym wpływie psa na zdrowie psychiczne i fizyczne człowieka. Poprzez kontakt z żywym zwierzęciem zyskujemy nowego przyjaciela, a także uczymy się współżycia z inną żywą istotą. Korzystając z możliwości jakie niesie dogoterapia możemy przywracać człowiekowi utraconą radość życia, służyć pomocą w jego aktywizacji i wspomaganiu leczenia, a także reaktywowaniu zaburzonych obszarów. Dogoterapia jest skuteczną formą wspomagania psychoruchowego dzieci jak i dorosłych osób. Kynoterapia to najbardziej naturalny sposób wprowadzenia trudnych, czasem żmudnych ćwiczeń wspierających rehabilitację ruchową za pomocą odpowiednio wybranych i przygotowanych psów. Dzieci nie lubią wykonywać „suchych” gestów, za którymi nic się nie kryje. Pies daje możliwość wykonania ćwiczeń w naturalny sposób i jednocześnie okazania uczuć.

Spotkanie z psem

Podczas zajęć dzieci poszerzają wiedzę o świecie zwierząt, rozwijają empatie i poczucie odpowiedzialności. Dzieci poznają podstawowe zasady pielęgnacji, opieki nad psem ,oraz zachowania się w obecności psów. Spotkanie ma na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy uczestnikiem a psem. Zajęcia takie mają za zadanie dostarczenie uczestnikom pozytywnego ładunku emocjonalnego, satysfakcji z obcowania z psem, przełamują lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów i postrzegania, pozwalają oderwać się od otaczającej ich rzeczywistości.

Edukacja z psem

Pies może być doskonałym pomocnikiem nauczyciela. Dzięki jego obecności dzieci chętniej przyswajają wiedzę, chętniej podejmują różne działania, uczą się odpowiedzialności i łatwiej nawiązują kontakty z rówieśnikami. Edukacja z udziałem psa ukierunkowana jest na na polepszenie funkcji poznawczych podopiecznego. Wymaga odpowiedniego przygotowanych pomocy edukacyjnych dzięki którym dziecko poprzez zabawę z psem zdobywa wiedzę, uczy się np. nazw kolorów, nazw figur, liter pracujemy nad czytaniem, liczeniem itp. Każde nasze zajęcia są dostosowane do wieku i możliwości grupy, skorelowane z aktualnymi treściami nauczania w danej grupie. Obecność psa i atmosfera jaka się wokół niego tworzy pozwala dziecku łatwiej i szybciej przyswoić wiedzę oraz nowe umiejętności. Pies staje się wyjątkowym motywatorem do podejmowania działań.

Terapia z psem

Pies może również być asystentem terapeuty – nie ocenia, nie oczekuje i nie ogranicza. Zawsze pocieszy, wycisza nasze nastroje i emocje, pomaga odzyskać spokój, daje poczucie bezpieczeństwa. Pies zachęca do działania, dzięki niemu żmudne ćwiczenia mogą nabrać charakteru zabawy. Dzieci w sposób naturalny podążają za psem, okazują mu zainteresowanie. Dzięki zabawie z psem, realizujemy cele terapii ukierunkowane na indywidualne potrzeby podopiecznego. Terapia z udziałem psa musi być zorganizowana i zaplanowana, prowadzona w wyznaczonym celu, przez specjalistę z danej dziedziny. Stanowi zestaw ćwiczeń zaplanowany na konkretny cel rehabilitacyjny tj. np. terapia ruchowa, logopedyczna, pedagogiczna z udziałem psa, usprawnienie małej motoryki, dużej motoryki czy inne. Terapia charakteryzuje się indywidualną formą podejścia do każdego z uczestników jego możliwości i potrzeb.

Nasza oferta

Realizujemy zajęcia indywidualne jak i grupowe o charakterze edukacyjnym i terapeutycznym w systemie cyklicznym bądź jednorazowym. Nasze zajęcia są prowadzone wg. autorskich programów. Podczas zajęć korzystamy z oryginalnych pomocy dydaktycznych wykorzystujemy kreatywne pomysły i rozwiązania, które sprawiają że zajęcia są ciekawe a dzieci w nietypowy sposób zdobywają wiedzę. Atmosfera którą stwarza pies pozwala dziecku łatwiej i szybciej przyswoić wiedzę oraz nowe umiejętności. Dzięki obecności psa zwiększają się chęci do wykonywania nowych zadań. Każde nasze zajęcia są dostosowane do wieku i możliwości grupy.

Autorski Program Dogoterapii

Składa się z bloków tematycznych rozłożonych na cały rok szkolny. Program ma służyć nawiązaniu obustronnej przyjacielskiej i bezpiecznej dla obu stron relacji oraz współgrać z treściami programowymi w danej grupie wiekowej dzieci. Podczas zajęć omawiane są m.in. zagadnienia opieki nad psem, potrzeby naszego pupila, sposób komunikacji- mowa ciała psa, profilaktyka pogryzień, odpowiedzialność za zwierzę. Zajęcia te mają uwrażliwić na potrzeby zwierząt i nauczyć właściwego podejścia do psa. Program obejmuje również do ważnych świąt tj. Mikołajki, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzień Rodziny.

Celem zajęć jest:

  • nauka prawidłowego zachowania w obecności psa,
  • rozpoznawanie emocji własnych i emocji zwierząt,
  • uwrażliwienie na potrzeby psa,
  • rozwinięcie zasobu słownictwa,
  • przezwyciężenie strachu i lęku,
  • rozwijanie wiary we własne siły i umiejętności,
  • poszerzają wiedzę o otaczającym świecie,
  • rozwijanie dużej i małej motoryki,
  • wzmacnianie poczucia sprawstwa,
  • nauka poprzez zabawę.

Autorski Program Terapii Ręki z psem

Program ten ukierunkowany jest na rozwój aktywności ruchowej. Kształtuje czynności manualne, zachęcamy do rysowania, pisania, malowania, uczymy poprawnego trzymania narzędzia pisarskiego. Wspomaganie utrzymywania prawidłowej postawę podczas prac przy stolika, stania, siedzenia, leżenia itp. Motywatorem do działania i kompanem w zadaniach jest pies. Dzięki niemu najtrudniejsze ćwiczenia stają się łatwe. Podnosi się motywacja i samoocena. Im wcześniej dziecko zacznie pracować nad motoryką małą, tym mniejsze problemy będą w latach późniejszych. Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym.

Celem zajęć jest poprawa / rozwój:

  • dużej i małej motoryki,
  • napięcia mięśniowego kończyn,
  • odbioru wrażeń dotykowych,
  • zwiększenie sprawności ruchowej całej kończyny górnej,
  • doskonalenie umiejętności samoobsługowych tj. jedzenie łyżeczką,
  • czynności manipulacyjnych dłoni, tj. wycinanie nożyczkami,
  • w wykonywaniu kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców, tj. zapinanie guzików,
  • umiejętności właściwego chwytu,
  • koordynacji i współdziałania rąk,
  • w koncentracji uwagi,
  • umiejętności grafomotorycznych,
  • w orientacji przestrzeni i w schemacie własnego ciała,
  • koordynacji pomiędzy dłońmi.

Mamo, tato - Chcę mieć psa

Program profilaktyczny z udziałem psa „Pies – Mój Najlepszy Przyjaciel” ma na celu nauczenie dzieci odpowiednich postaw wobec psów. Co znaczy być odpowiedzialnym właścicielem. Zajęcia uczą tego, że pies to nie tylko ładna mała futrzasta kulka. To również obowiązki, nie tylko te przyjemne tj. sprzątanie po psie, odpowiednia pielęgnacja. Zajęcia uczą odpowiedzialności, empatii i uwrażliwiają na potrzeby zwierząt. Omawiane są potrzeby zwierząt, ich komunikacja. Szeroko analizowane są sytuacje pogryzień przez psy, uczymy co zrobić w sytuacji zagrożenia, kiedy nie należy podchodzić do psa, jak zachować się w sytuacji kiedy pies chce nas zaatakować pies. Od najmłodszych lat uczymy dzieci, że jesteśmy odpowiedzialni za psy, że należy traktować je z troską i szacunkiem, uczymy dostrzegać ich potrzeby, wymagania. Wszystko po to aby stworzyć pupilowi odpowiednie warunki, i żeby życie z psem mogło dawać obustronną radość i satysfakcje. Program ma przeciwdziałać porzuceniom zwierząt w wieku dorosłym. Kształtować postawy wrażliwości i poczucia obowiązku, że zwierzę jest na całe życie, nie jest zabawką i ma swoje uczucia i nawet gdy jest już stary. A psie serce można łatwo złamać.

Celem zajęć jest:

  • nauka rozpoznawania emocji u zwierząt,
  • potrzeby czworonoga,
  • co może jeść pies, a czego nie,
  • jak pielęgnować psa i co zrobić gdy jest chory,
  • bezpieczna i przyjemna zabawa z psem,
  • sprzątanie po psie,
  • psie sporty nasza nowa pasja,
  • w których sytuacjach nie należy podchodzić do psa,
  • jak zachować się w sytuacji, gdy pies zaatakuje,
  • czym jest mowa ciała psa (najważniejsze sygnały: strach, agresja, chęć zabawy),
  • jak bezpiecznie bawić się z psem, jak prawidłowo nakarmić psa,
  • jaką role odgrywa pies w społeczeństwie (ratownik, policjant, strażak, terapeuta).