Terapia ręki
Prowadzona indywidualnie lub połączona z terapią integracji sensorycznej
Ręka odpowiada za ważne procesy. Pomaga nam poznawać świat, nabywać nowe umiejętności, rozwijać się, pomaga w lokomocji. W późniejszym czasie wykonuje bardzo precyzyjne ruchy wpływające na prawidłowe funkcjonowanie małego człowieka. Rola ręki szczególnie widoczna jest w obszarze samoobsługi, komunikacji, w nauce i zabawie.
Rodzicu jeśli Twoje dziecko:
- wierci się w ławce, kładzie się na niej, gdy pisze, często zmienia pozycję,
- przekłada ołówek z ręki do ręki w trakcie pisania,
- niechętnie podejmuje czynności manualne (wycinanie, malowanie, lepienie z plasteliny, picie z kubka,układanie drobnych przedmiotów),
- wykonuje czynności manualne za szybko lub zbyt wolno
- ma problem z koordynacją obu rąk podczas wykonywania czynności manipulacyjnych,
- unika dotykania nowych przedmiotów i różnorodnych faktur,
- poszukuje zbyt dużego ucisku: za mocno zaciska dłonie na zabawkach, czy przedmiotach, siada na swoich dłoniach za mocno dotyka innych osób
- ma trudności z pisaniem, prawidłowym chwytem pisarskim, trzymaniem się w liniaturze (dysfunkcje grafomotoryczne),
- ma trudności z czynnościami samoobsługowymi tj. picie z kubka, zapinanie guzików, rozbieranie, ubieranie),
- ma zbyt duże lub zbyt małe napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej,
- zaburzenia kontroli wzrokowo-ruchowej,
- dzieci z lateralizacją skrzyżowaną, wymagające poprawy kontroli słuchowej, poprawę koncentracji,
- ma zaburzenia SI (nadwrażliwość / podwrażliwość),
- problemy z rysowaniem i odpowiednim planowaniem na kartce,
...zastanów się nad terapią ręki!
Na czym polega?
Celem terapii jest wykorzystywanie kończyny górnej do różnych zadań mających na celu poprawę jej funkcjonowania i doskonalenie ruchów precyzyjnych, a także przygotowanie ręki do jednej z najważniejszych funkcji jaką jest pisanie. Zadania dobrane są do poziomu funkcjonowania dziecka i mają one na celu doprowadzenie do osiągnięcia stabilizacji centralnej ciała i swobodnej pracy kończyny. Zadania dostosowane są do wieku i zainteresowań dziecka.
Terapia ręki ma na celu:
- usprawnianie precyzji ruchów rąk,
- wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia,
- wzmacnianie koncentracji,
- poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- przekroczenie linii środkowej ciała.
Ćwiczenia zawsze dobierane są indywidualnie do potrzeb i sprawności każdego dziecka.
Terapia ręki jest uzupełnieniem terapii integracji sensorycznej, ale może być też prowadzona niezależnie.