Terapia ręki

Prowadzona indywidualnie lub połączona z terapią integracji sensorycznej

Ręka odpowiada za ważne procesy. Pomaga nam poznawać świat, nabywać nowe umiejętności, rozwijać się, pomaga w lokomocji. W późniejszym czasie wykonuje bardzo precyzyjne ruchy wpływające na prawidłowe funkcjonowanie małego człowieka. Rola ręki szczególnie widoczna jest w obszarze samoobsługi, komunikacji, w nauce i zabawie.

Rodzicu jeśli Twoje dziecko:

  • wierci się w ławce, kładzie się na niej, gdy pisze, często zmienia pozycję,
  • przekłada ołówek z ręki do ręki w trakcie pisania,
  • niechętnie podejmuje czynności manualne (wycinanie, malowanie, lepienie z plasteliny, picie z kubka,układanie drobnych przedmiotów),
  • wykonuje czynności manualne za szybko lub zbyt wolno
  • ma problem z koordynacją obu rąk podczas wykonywania czynności manipulacyjnych,
  • unika dotykania nowych przedmiotów i różnorodnych faktur,
  • poszukuje zbyt dużego ucisku: za mocno zaciska dłonie na zabawkach, czy przedmiotach, siada na swoich dłoniach za mocno dotyka innych osób
  • ma trudności z pisaniem, prawidłowym chwytem pisarskim, trzymaniem się w liniaturze (dysfunkcje grafomotoryczne),

  • ma trudności z czynnościami samoobsługowymi tj. picie z kubka, zapinanie guzików, rozbieranie, ubieranie),
  • ma zbyt duże lub zbyt małe napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej,
  • zaburzenia kontroli wzrokowo-ruchowej,
  • dzieci z lateralizacją skrzyżowaną, wymagające poprawy kontroli słuchowej, poprawę koncentracji,
  • ma zaburzenia SI (nadwrażliwość / podwrażliwość),
  • problemy z rysowaniem i odpowiednim planowaniem na kartce,

...zastanów się nad terapią ręki!

Na czym polega?

Celem terapii jest wykorzystywanie kończyny górnej do różnych zadań mających na celu poprawę jej funkcjonowania i doskonalenie ruchów precyzyjnych, a także przygotowanie ręki do jednej z najważniejszych funkcji jaką jest pisanie. Zadania dobrane są do poziomu funkcjonowania dziecka i mają one na celu doprowadzenie do osiągnięcia stabilizacji centralnej ciała i swobodnej pracy kończyny. Zadania dostosowane są do wieku i zainteresowań dziecka.

Terapia ręki ma na celu:

  • usprawnianie precyzji ruchów rąk,
  • wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia,
  • wzmacnianie koncentracji,
  • poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • przekroczenie linii środkowej ciała.

Ćwiczenia zawsze dobierane są indywidualnie do potrzeb i sprawności każdego dziecka.

Terapia ręki jest uzupełnieniem terapii integracji sensorycznej, ale może być też prowadzona niezależnie.